Tilbage til S. Heden Classic Auto Site              Royal Automobiles 1930-1934

    

Sidst redigeret den 18. februar 2024

© S. Heden

Min far var i årene 1930-1934 ansat på et autoværksted  i København, hvor man reparerede bl. a. kongehusets biler. Efter lidt detektivarbejde er det lykkedes at fastslå, at værkstedet lå på adressen Ryesgade 93 ved Irmingersgade

Autoværkstedet tilhørte Viggo Jensen. Han havde bopæl Ryesgade 88. Tidligere havde han haft værksted på Strandvejen og Jagtvej. Efter Ryesgade flyttede han i 1935 værksted til Drejøgade 12-14 på Ydre Østerbro med bopæl i Faksegade 13. Værkstedet i Drejøgade 12-14 havde fælles adresse med Dansk Karrosserifabrik.

De følgende billeder viser biler, der er blevet repareret på værkstedet i Ryesgade i årene 1930-1934. Tak til Ole Emil Riisager, Uffe Mortensen og Allan Hansen, der har bidraget med oplysning om bilerne og de tilknyttede personer samt til Torben Ejlersen, der har bidraget med oplysning om værkstedet og dets ejer.

Tak til Gudrun Lefmann og Ole Eirikstoft (børnebørn af Viggo Jensen), for interessante billeder , dokumenter og oplysning om Viggo Jensens liv. Se Viggo Jensen 1880-1939 

Viggo Jensen var en meget respekteret pioner indenfor dansk bilproduktion. Læs hans interessante beretning her: "En automekanikers erindringer"

Viggo Jensen nævnes i forbindelse med den fornemme og kostbare  Isotta Fraschini, som generalkonsul C. F. Glad anskaffede og som fik et nyt karrosseri efter at Viggo Jensens værksted var flyttet til samme adresse som Dansk Karrosserifabrik, se mere om denne i Bilhistorisk Tidsskrift nr. 62, 1980

 

 

 

Fig. 1.Der var flere virksomheder på adressen Ryesgade 93, som det fremgår af dette udsnit fra Kraks Vejviser 1933. 

Senere i 1930'erne blev Ryesgade 93 opslugt af boligbyggeri.

Kortet er et matrikelkort fra 1995

 

                     

Fig. 2. Bygningen i baggrunden af billedet fra 1931 er her genfundet i 2004. Man genkender facadeudsnittet.

 

Se bilerne fra værkstedet her, klik på ønsket bilmærke:

 

                   

 

Fig. 3. Frokostpause. Personerne er "Sverrig", Svend Heden og Gundersen

 

Fig. 4. "Firmabil"

 

Fig. 5. Svend Hedens lærebrev . Han blev udlært 1932 ved Viggo Jensen, der var medlem af  Automobil- og Motorindustriforeningen i København.  Klik på billedet for at se det i høj opløsning.

 

 

    

Fig. 6  Dagsedler fra min far (Svend) og en kollega ved navn Gundersen.

Den første seddel omtaler den spanske legations Auburn. Derfor  troede jeg oprindelig, at ejeren af  den Auburn Cord, der er vist på Auburn Cord-undersiden, var den spanske legation. Men oplysningen om, at bilen var blå og havde fået skønhedspræmie peger på, at ejeren var Baron Wedell-Wedellsborg iflg. oplysningerne i Bilhistorisk Tidsskrift 106/1991. Hvilken Auburn-model, som den spanske legation har ejet, vides ikke.

Bemærk kunden ved navn "Cai Cas" på den sidste seddel.  Det er sandsynligvis bilforhandleren og væddeløbskøreren Cai Caspersen, der i tyverne og starten af trediverne var hovedleverandør af biler til kongehuset. Inden han fik egen forretning, var han ansat hos den danske agent for FIAT.  Senere blev han selv forhandler af Morris, Talbot og Lancia fra en forretning, der lå i Fredericiagade i København.  Han blev i begyndelsen af 1930'erne kompagnon med Erik Jørgen-Jensen  og fik  forretning på Esplanaden/Toldbodgade i København  med forhandling af Armstrong-Siddeley, Cord og Auburn. Det er sandsynligt, at Caspersen/Jørgen-Jensen ikke havde eget værksted men havde et tæt samarbejde med et.

Ud over bilhandel havde Caspersen en karriere indenfor bilsport. Allerede før Første Verdenskrig kørte han løb: i  1914 gennemfører Caspersen og Alfred Nervø en biltur fra Paris til København på tre dage i en 10 HK Wanderer. Da han var ansat hos den danske agent for FIAT kørte han specialbyggede FIAT 501 i de tidlige Fanø-løb.

Jeg er meget interesseret i oplysninger og evt. billeder fra værkstedet i Ryesgade.  Eventuelle oplysninger til sh@it.dk.

Efter tiden på værkstedet i Ryesgade kom min far til Nimbus (se fig . 7). Han var manden bag "det mystiske S". Et "S", han stemplede i motorblokken på de motorer han samlede. Indtil for få år siden var betydningen af stemplet ukendt og derfor i Nimbus-kredse omtalt som "det mystiske S". Serienumre på nogle af de motorer, han samlede, kan ses her.

Venlig hilsen

Søren Heden

            Arno Mobil Oil 

Fig. 7. Svend Heden hos Nimbus.

 

           

Olieprodukter:  Daminol Kuglelejefedt og Eterna Olie fra A/S Dansk Mineraloliefabrik, Lyneborggade 5-15, Kbh. S, CENTR. 4551. |  Bardahl olietilsætning

Skilte: Edolco autoolie fra Edelstein Olsen % Co. A/S København | Dunlop Fort dæk | Arno Mobil Oil fra The Arno Oil Company A/S, København V | FDM skilte fra 1930'erne

 

Web Counter
Web Counter