Tilbage til 

 

 

 

Viggo Jensen 1880-1939

 

Viggo Jensen som ung og som 41 årig (1921)

Viggo Jensen var blandt de allerførste i Danmark til at beskæftige sig med biler og motorer. Han var med til at bygge og reparere cykler, biler, motorer, karrosserier og endog flyvemaskiner. Når man er en af de allerførste, så betyder det, at man har en viden og færdigheder, som der trækkes på fra mange sider.  Således måtte han fungere ikke alene som mekaniker/konstruktør, men også som chauffør for den priviligerede skare, der havde råd til at benytte et  motoriseret køretøj.

En af de mere bemærkelsesværdige kunder var Kejserinde Dagmar, der benyttede ham som chauffør under sine  besøg i Danmark. Hun har åbenbart været særdeles tilfreds med sin chauffør, hvilket hun markerede på sin egen  flotte og specielle måde. Læs bl. a. denne  fantastiske historie i beretningen "Min far", der er skrevet af Viggo Jensens datter Dagmar med forord af Dagmars datter, Gudrun Lefmann. Klik her:     Min Far (PDF format).

Læs også Viggo Jensens egne erindringer "En automekanikers erindringer" der blev udgivet af Danmarks Tekniske Museum i 1972.

Flora og Viggo Jensen med deres 3 børn. Fra venstre Hugo, Alexander og Dagmar. 

Foto H. de Nikolajeff, 1927. Det er Hugos søn: Ole Eirikstoft samt Dagmars

datter: Gudrun Lefmann, der har bidraget med materialet til denne side.

 

Værksteder.  Nedenfor bringes billeder fra de værksteder, som Viggo Jensen har arbejdet hos eller ejet. Enkelte billeder mangler  oplysning om tid og sted. Hvis oplysninger fremkommer, vil de blive tilføjet. Der er også billeder fra udstillinger og løb, hvor han har medvirket

Viggo Jensen arbejdede fra 1897 til 1907 for Dansk Automobil og Cyclefabrik (ejet af H.C.Christiansen), hvor han sluttede som værkfører.

 

Viggo Jensen som 20-årig (år 1900), i færd med at ordne en cykel. Billedet må være fra HC Christiansens værksted i St.Kongensgade. Han kom i lære på Dansk Automobil og Cyclefabrik allerede i 1897 (han startede så vidt vides som maskinsmedelærling i 1895, men sprang fra uddannelsen efter 2½ år og kom derfra til St.Kongensgade).

Skiltet, der står på gulvet, bærer, så vidt det kan ses, teksten Cyclen "København" d 1/7. 00.


 

Viggo Jensen i 1901

 

 

H.C.Christiansen trådte ud af Dansk Automobil og Cyclefabrik i 1906 og startede nyt firma "H.C.Christiansen" på    Strandboulevard 2. Her har han skrevet en anbefaling til Viggo Jensen, men det endte med, at H.C. selv ansatte Viggo Jensen som leder af værkstedet  i sit nye firma. Denne ansættelse fortsatte indtil 1917, hvor Viggo Jensen startede eget reparationsværksted.

 

Det er fastlagt, at Viggo Jensen har haft  følgende værkstedsadresser:

1917 -1918: Strandvejen 19, tlf. Strand 417x

1919 -1923: Jagtvej 163 B, tlf. Strand 417x

1924 -1935: Ryesgade 93, tlf. Øbro 6523

1936 -1939: Drejøgade 12-14, tlf. Ryvang 4215

 

Drejøgade 12-14 var også adresse for Dansk Karosserifabrik, som Viggo Jensen utvivlsomt har været tæt tilknyttet, men hvordan samarbejdet har foregået i detaljer, eventuelt medejerskab, vides ikke.

 

Efter Viggo Jensens død i 1939 blev værkstedet i Drejøgade overtaget af sønnen Alexander Ragnvald Jensen, som var uddannet hos sin far og som videreførte værkstedet indtil 1951.

 

Sandsynligvis værkstedet på Jagtvej.

 

Sandsynligvis værkstedet på Jagtvej.

 

Værkstedet på Jagtvej 163 B den 1. oktober 1920

Til venstre ses Svend Aage Jensen (fætter til Viggo Jensens hustru Flora Jensen). Mester Viggo Jensen ses til højre i civil og med bowlerhat. - Svend startede som lærling under Viggo Jensen hos H.C. Christiansen på Strandboulevarden og fulgte med sin læremester, da han blev selvstændig 1917.

Billedet er stillet til rådighed af Birgitte Ørnebjerg (slægtning til både Svend Aage Jensen og Flora  Jensen).

 

Ovenstående billede er fra værkstedet i Ryesgade (indenfor perioden 1924-1935).

Ved forskærmen (yderst til højre):  Viggo Jensens ældste søn, Alexander Jensen.

 

Man genfinder bilen ("firmabilen") nogle år senere (ca. 1932) på Svend Hedens billede, hvor der er kommet lad på:

 

 

Også et motiv fra Ryesgade. Man genkender "firmabilen" til højre.

 

 

 Lancia bil på et af Viggo Jensens værksteder

 

 Fra udstillingen i Forum 1930. I forgrunden en 8 cyl. Lancia Dilambda (24° V-motor).  Bagved står Lancias chefingeniør, Viggo Jensen samt Cai Caspersen.

 

 

Billede fra Pariserløbet i 1929. Prins René de Bourbon-Parma, Viggo Jensen og Cai Caspersen. Viggo Jensen var kongens private mekaniker og tillige ansvarlig for Prins René bils kørefærdighed. Prins René var fransk-italiensk prins og blev gift med Prinsesse Margrethe af Danmark.

 

 

Ved sin 50 års fødselsdag i 1930 fik Viggo Jensen megen positiv omtale i landets aviser 

 

Postkort. Her er vist to sjove, franske postkort som Viggo Jensen har modtaget. Klik på billederne for at se dem i stor størrelse:

 

 

Postkort sandsynligvis fra Robert Svendsen i 1906

Teksten er ca. sådan:

"Venlig Hilsen fra RS.

 Salomonsen har købt en 65 H Bellevile og vi kør fra Paris Tirsdag rimeligvis til Monte Carlo  Clemang (Clement) er sendt hjem med Banen uden Cylinder og Stempel"

 

 

 

Postkort fra H.C.Christiansen. Det er sendt til H.C.Christiansens værkstedsadresse.

Et gæt på teksten:

"Hilsen fra HCC.

 Vognen afgåer nok herfra på fredag.Den er meget ellegant og meget længere Chassis end i Rasmus Petersens den er omtrent som Landauleten i Kataloget"

 

 

 

Tilbage til